Korrekt brug af kran – fra vand til vinteropbevaring

Hvis man ikke vil lade sin båd ligge i vandet om vinteren, har man brug for en kran. Her er stroppernes tilstand vigtig. Det siger vel sig selv, at man skal undersøge stroppernes brudstyrke og kontrollere, at de er i god stand. For korte stropper kan også forårsage skader. En lang strop belaster båden væsentligt mindre end en kort. Det er især vigtigt, hvis båden har fremspringende fenderlister eller fodlister. Hvis stropperne er for korte, anbefales det at bruge en travers.

Mobilkran vergaß in der Hektik die Stützen zu justieren.Når man skal løfte sin sejlbåd med en kran for første gang, skal man grundigt overveje den rigtige placering af stropperne. Her kan man ofte få hjælp til den bedste placering fra producenten eller ejere af samme bådtype.

Et tip til næste gang, du skal bruge kran: Tag et billede af båden, mens den hænger i stropperne – så er det meget nemmere næste gang. Desuden kan det også være en stor hjælp at markere stroppernes placering med et par klistermærker. Under alle omstændigheder skal sensorer fjernes og erstattes med blindpropper, før man bruger kranen.

Normalt klodses en sejlbåd op på fem punkter: På de fire støtteplader på bukkene og på kølen. Hvis trykket på støttepladerne er for stort, kan det dog medføre buler i skroget. Det er dog også problematisk, hvis båden hviler for meget på kølen, så kølen langsomt buler. Man kan undgå disse skader ved fra tid til anden at kontrollere, om linjerne stadig flugter ved kølen og på skroget.

Du kan få et gratis tilbud her