Hvordan forebygger man frostskader?

Små skader med store konsekvenser: En ventil, der er ødelagt af frost... Pantaenius registrerer frostskader hvert eneste år. Men det er ganske let at beskytte sin båd mod kulden.

Som hovedregel bør både tages op af vandet i områder, hvor vandet kan fryse til. Hvert eneste år ser man både, der synker på deres liggeplads som følge af frostskader. Men hvad skal man vælge – indendørs eller udendørs opbevaring? Hvis man gerne vil arbejde meget på båden om vinteren, skal man vælge indendørs opbevaring. Hvis man bare vil sikre, at båden er godt beskyttet, kan man sagtens vælge opbevaring udendørs.

Som hovedregel kan man sige, at jo mere tør båden er, jo langsommere ældes den. Det betyder dog ikke, at man skal lade et varmeapparat køre konstant. ”Apparaterne er ikke beregnet til at køre konstant og er ofte årsag til brande”, siger Holger Flindt, leder af skadeafdelingen hos Pantaenius. Det er vigtigere at sørge for tilstrækkelig ventilation.

Holger Flindt anser især kølevandsdelen for vigtig: ”Motorer med et enkelt kølekredsløb skal tømmes helt for vand. Ved dobbelte kredsløb skal som minimum havvandssiden tømmes for vand, og koncentrationen af frostvæske skal kontrolleres.”

Det er ofte genstand for diskussion, om brændstoftanken skal tømmes eller fyldes inden vinteropbevaringen. ”Båden har helt klart bedst af, at brændstoffet bliver i tanken”, siger Holger Flindt. ”På den måde kan der ikke dannes brandfarlige gasser eller kondensvand.“ Man skal dog spørge ejeren af vinteropbevaringen først, da mange kun tillader en begrænset mængde brændstof i tankene.

Sidst, men ikke mindst, skal vandtanke og -slanger tømmes, så de ikke fryser, og slanger og ventiler ødelægges. ”Hvis man overholder disse retningslinjer, kan man gå vinteren i møde med ro i sindet”, siger Holger Flindt.

Klik her for at få flere oplysninger om frostskader

Du kan få et gratis tilbud her