Storbrand i lystbådehavn i Barcelona

Det begyndte i det små, men endte med en storbrand. Ved en brand i en lystbådehavn i den catalanske hovedstad Barcelona blev der anrettet skader i millionklassen.

Storbrand i lystbådehavn i Barcelona. Det var i de tidlige morgentimer en februarmorgen, da kaptajnen på en motorbåd i havnen Port Vell i Barcelona fornemmede en skarp røglugt. Han reagerede lynhurtigt og løb hen til en båd to liggepladser borte for, at vække den sovende besætning på den Dominator 78, som røgen stod op fra. De første forsøg på at bekæmpe branden var nytteløse. Kort efter ankom brandvæsenet til lystbådehavnen. Men heller ikke brandvæsenet kunne forhindre, at ilden bredte sig til to andre motorbåde og en sejlbåd. Selv om brandmændene fra vandsiden fik hjælp af to bugserbåde med slukningsudstyr, udbrændte de fire både fuldstændigt. Efter to timer sank de ned på bunden af havnebassinet.

Blandt de havarerede både var en motorbåd af typen Majora 31M, der var forsikret igennem Pantaenius. ”Den 3. februar fik vores kontor i Palma de Mallorca fra den spanske ejer besked om hvad der var sket”, husker Holger Flindt, der leder skadeafdelingen hos Pantaenius i Hamborg. ”Vi sendte omgående en af vores eksperter til Barcelona, der sammen med de sagkyndige på stedet dannede sig et billede af situationen.” Takket være brandvæsenets indsats og flytningen af de omkringliggende både ud af risikozonen kunne det heldigvis forhindres, at branden bredte sig til flere både. Der blev blot konstateret nogle mindre varmeskader og lidt sodforurening. Men de sunkne både var alle totalskadede. Politiet og anklagemyndigheden foretog yderligere undersøgelser.

Det totale tab beløb sig til over 16 mio. EUR. Hertil kommer udgifterne til bjærgning og bortskaffelse af vragene. Det var held i uheld for ejeren, for han havde tegnet forsikring med fuld dækning hos Pantaenius. Flindt har lovord til overs for den kaptajn, der i sin tid opdagede branden: ”Han opførte sig forbilledligt. Takket være hans hurtige indgriben hindrede han ikke blot, at mennesker kom til skade, men også at branden bredte sig til flere både.” Også den spanske ejer af Majora handlede helt korrekt og informerede straks Pantaenius. ”Jo hurtigere vi ankommer til stedet, jo større er chancen for, at vi kan foretage tabsbegrænsende foranstaltninger.”

For at undgå, at der opstår så ødelæggende skader, anbefaler Pantaenius at anvende brandsikringsanlæg på sejl- og motorbåde tilpasset efter bådtypen. Ofte hører sådanne anlæg ikke til standardudstyret, men de er forholdsvist billige at eftermontere.

Du kan få et gratis tilbud her